Sykkel
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetBildet er beskåret
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriSport/Action
  • Lastet opp
  • Visninger325
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_16480} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Haiman A.

Minner meg om flystripa på Fornebu under BigBrother avsluttningen. Kult bilde.

::Haiman::
Marius L.

Bildet er tatt på et Gatebil-treff på Rudskogen i sommer. Ett par syklister kom utpå for å vise hva de var gode for, og han karen her kjørte nesten mer på ett hjul enn på to.

Avsluttet .

Den vindefekten du får i bakgrunnen, hvordan får en til den effekten? Sikkert dumt spørsmål, fordi jeg har sett mange slike bilder.
Marius L.

Hei Terje,

grunnen til denne ''vindefekten'' er at linsa er i bevegelse med sykkelen.

Bildet er tatt med en Sigma 170-500 mm, og den er stilt inn på ca 200 mm. Lukkertid på ca 180 dels sekund (husker ikke helt, derfor oppga jeg ikke disse opplysninger når jeg la inn bildet).

Sykkelen er i bevegelse, og for at den ikke bare skal bli en skygge i bildet, må jeg følge den med linsa. Dette blir som å skyte på beveglig mål. Bakrunnen, som er i ro, blir da dratt siden jeg ikke holder kameraet stille. Eikene, som går enda fortere enn sykkelen, er ikke fryst.

(Når det er sakt, så er vel ikke sykkelen helt fryst den heller. Tar selvkritikk her.)

Takker for kommentarer og interesse,

mvh Marius
Avsluttet .

Takk for utfyllende svar, og jeg trodde det var sånn det ble tatt men torde ikke tippe fordi det må jo være utrolig vanskelig å få et skarpt bilde av sykkelen på den måten.

Jeg hadde trodd at lukkertiden var mye lengre for å en slik effekt.

mvh
Terje
John G.

Hallo Terje. Og Marius:-)
Tar meg friheten med å svare for deg, Marius.
Marius får den effekten pga at han panorerer med kameraet. D.v.s at han har fulgt motorsyklisten med kameraet samtidig med at han trykket ned utløseren. Lukkertiden har samtidig heller ikke vært av de kjappeste...
Har jeg rett, Marius?
Mvh,
John
Avsluttet .

John: Ja jeg forstod det, var akkurat ute å prøvde dette med mitt digital kamera med lukkertid 180 og blender 3,5 og fikk den effekten. Da uten bevegelig motiv.

Like fullt så må det jo være vannskelig når en skal følge er motiv i bevegelse som en ønsker å ha skarpt?

Bruker en stativ da, så en unngår opp/ned bevegelsene?
Marius L.

Hei John,

Ja, du har rett.

mvh Marius
Avsluttet .

Marius: Fikk du med deg mitt spørsmål om stativ da?
Marius L.

Hei igjen Terje,

nei, jeg brukte ikke stativ. Det kunne selvfølgelig ha vært en fordel, men jeg hadde det ikke tilgjengelig her. En fare ved stativ er imidlertid at man blir for treg. Sykkelen kjører en del fortere her enn det som er greit når man kommer i fartskontroll...

mvh Marius
Avsluttet .

Det er utrolig bra og fartsfylt bilde, og det kan som sagt ikke være lett og få motivet i bevegelse skarpt ved bruk av denne teknikken. Vet liksom aldr om jeg tør det i redslel for at det ikke blir noe bilde i det hele tatt...-)

Jeg fulgte rallycrossføreren Ludvig Hunsbedt i fjord for å ta bilder under hans løp i Portugal og Frankrike, men hadde ikke tord å ekprementere med den teknikken..:-)
Arild V.

Om du prøver, og ikke får det til, så har du
jo bare kastet bort ett bilde av filmen....
Så jeg anbefaler deg virkelig til å bare prøve, og eventuelt feile.
Hvis man feiler, er det jo bare å prøve igjen.
Jeg vet alt om å kaste bort deler av filmer, det
har til nå stort sett vært maks halvparten av alle
filmene mine som har blitt såpass bra at jeg har villet
beholde dem... Men jeg mener det er med på å gjøre
meg til en bedre fotograf.

Forøvrig synes jeg dette bildet ble veldig bra!
Vemund L.

Panoreringen her er rimelig sikkert og strøkent utført, blant det aller beste jeg har sett, faktisk, motivet får jo svært ofte en anelse uskaphet over seg i tilleg til barkunne, men det er ikke tilfelle her. Bra jobbe, kjempefin bilde.

Når et gjedlre panoreringen genereldt, er det svært vasnkelig å sett to streker under en oppskrift på dette. Det vesentlige er jo tross alt at bakrunnen i bildet skall rekke å bevege seg noen 10titals cm for at man skall få frem denne effekten, og hvordan lukker som kreves, kommer jo da selvsagt an på både brenvidden man bruker, såvell som anvstanden fra motivet/bakrunnen. 1/180 høre rimelig kjapt ut, men om man har stått et stykke unna, kan det være tregt nok. I så tifelle måtte man nok et stykke lenger unna en et slikt utsnitt på 200 mm, men det opgis jo at bildet er beskåret, og da kan jo dette høres ganske riktig ut, da med et hyl. Kommer man tettere på motivet og barkunnen, må det vesentlig tregere lukkertider til. En grei hjelp for å holde motivet skarpt, er jo da og fryse det, ved hjelp av en blitz-sync på 2. lukker-gardin, noe som er svært verdifult på lange lukkertider og kort avstand, siden det da er neste umulig å holde motivet helt klart, om man nærmer seg lukker på 1/3 sekunder og nedover, noe som kan være nødvendig for god panorering på 24 mm og kort avstand til bakrunnen. Blitz er da et nyttig verktøy. På litt lengre avstander, er jo både Ett-bens stativ, og linser med bilde-stabilisator gode hjelpemidler for panorering, men det er uansett ikke lett å få det til så bra som her.

All honør til fotografen, dette er MEGET godt utført.
Tomm H.

Best panorering så langt jeg har sett på foto no er bilde nr. 22073
Tomm H.

Sorry, mente selvsagt bilde nr. 20203 av samme fotograf.
Vemund L.

Liten tvil om at det nevnte bildet fra Per Sandberg stiller i særklasse, dette bildet er også langt oppe på lista.
Har selv et panrorert bilde jeg er brukbart fonøyd med: bilde nr. 20831

Uansett tror jeg det er viktig å være klar over, at panorering på dette nivået, når barkunnen er SÅ uskarp som er tilfelle på de mest ektreme bildene, så dreier det seg også om en hvis posion flaks. Nøyaktigheten som skall til er så enorm, at det er tilnærmet umurlig å treffe blink hver gang. Trisket er nok å bruke kameraer med kjappt fremtrekk, og kjøre serie bilder, blåse ut film etter film....da dukker det som regel opp en perle, men du verden, hvir mange mislykkede man gå igjennom før man finner gullkonrnene.

Vemund
Avsluttet .

Arild: Det var jo ikke filmen jeg var redd for..:-) Det var rett å slett og få bilde i det hele tatt fra de omgangene han kjørte...:-)

Men dette har motivert meg til å teste det ut, så dersom dere ser en gal mann stå å ta bilde av biler i fart på E39 så er det trolig meg..:-)
Line Kristin W.

Snakk om formidling av suuuugende fartsfølelse, - får nesten samme følelse som av dumpene i Flåklypa Grand Prix!!! ;-D

Virkelig imponerende!

- Line :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu